Maasai

14 mei 2023 - Nakuru, Kenia

Kenia kan je niet verlaten, zonder contact met een echte Keniaan gehad te hebben, en dat is een Maasai. De Maasai vertegenwoordigen ongeveer 2 % (1.5 miljoen) van de bevolking, maar zijn het symbool van Kenia.

Ik leg contact met David Ole NKuito, we bespreken een bezoek aan zijn Maasai dorp en organisatie, die hij oprichtte. De Nairoshi Foundation, een CBO (Kenyan Registered Community-Based Organisation).  Een organisatie, die voorziet in duurzame interventies voor families in moeilijkheden, en dit in het westen van Kenia. Er worden verschillende projecten door de organisatie uitgewerkt. (Zie website)

Onze focus is gericht op de Building Hope Academy, een lagere school, opgericht in 2013, met de hulp van een Canadese liefdadigheidsorganisatie. De school bevindt zich in een Maasai dorp, Ewaso Gniro. Vandaag hebben 163 kinderen een plaats op deze school, zijn er 8 klassen en 10 leerkrachten.  Om velerlei redenen (armoede, afstand tot de school, ... ), hebben deze kinderen geen toegang tot onderwijs.

Bovendien vinden jonge meisjes, die gevaar lopen voor zwangerschap en VGV (Vrouwelijke Genitale Verminking), er een thuis.  In het bijzonder, gedurende hoog risico vakantieperioden. Circumcisie en VGV behoren tot de traditionele gewoonten van de Maasai. Ondanks het verbieden van VGV in 2011 (Prohibition Act), blijft het in de praktijk, een heel aanwezig probleem. Dit omwille van de traditionele waarden en gewoonten van de Maasai.

The Nairoshi Foundation

www.nairoshi-foundation.org