Leven naast C57: deel 3

15 mei 2023 - Narok, Kenia

De Matatu heeft het moeilijk,en tuft met momenten moeizaam de hellingen op. Twee kinderen doen hun best,om mama bij te benen,op weg naar school. Mama loopt in het pad van een vrouw,met een grote baal op het hoofd.

Handel heeft,iedere dag, een mooie plaats naast C57. Zo wachten ook twee bombastische zetels,op een nieuwe eigenaar.

De portier van de Matatu,rode pet, bruin UPS hemd met korte mouw,valt op met zijn grote glimlach. Ik zie hem zijn geld briefjes tellen.

Helling op en helling af,een boom met fushia bloemen voorbij,een blauwe Afrikaanse spreeuw vindt rust op een elektriciteitsdraad.    Twee kippen,en even verderop een groep ganzen, waggelend op de zanderige grond.

Drie mannen,met een stapel tuinstoelen op het hoofd, wandelend langs C57. Landbouw is intensief, twee landbouwsters rusten. Hun houweel,nu even, aan de kant.

School uniformen zijn prominent aanwezig langs C57,een groep schoolmeisjes,in geruite rokken,in wit/grijze kleur.

Een enkele vogel vliegt voorbij,dynamiek in een rustig landschap.                        Hellingen, omarmen het leven in de valleien, in de diepte een speelplaats,de bal rolt tussen de schoolkinderen, in zwart/wit school uniform.

Het is een lastige reis, en mijn nota's liegen er niet om. De letters, woorden en zinnen,volgen de hellingen en dalen van C57.

Een landbouwster beklimt de zij berm,steunend op haar houweel. Mocht het fout gaan, dan is even verderop langs C57, de 'Medical Clinic'. Een meisje slentert, en sleept een jojo achter zich aan.

Een volgende stop, drie jonge vrouwen, nemen drie lege plaatsen in. Wollen mutsen dragen in Kenia, blijft voor mij een raadsel. Een licht paarse muts met pompon, een rood/zwart  gestreepte en zwarte muts, fleuren de Matatu op.