Building Hope Academy: deel 2

16 mei 2023 - Narok, Kenia

We starten onze dag vroeg, de leerlingen zijn al vanaf 5.30 uur onderweg naar school met het schoolbusje, de lessen beginnen om 8 uur, na een begroeting met leraar Simonkan Isaac meteen starten met de wiskunde les in Grade 8. Becky sluit zich aan bij het klasje van de allerkleinsten, zij spreken vrijwel geen Engels, maar zullen dit spoedig op school leren. Ik heb een gesprekje met leraar Simon, hij vertelt me heel trots, hoe buitengewoon de resultaten van de school zijn op nationaal niveau.

Ik ga ook naar een klasje, en stap Grade 3 binnen, het klasje van lerares Marion. Een klasje van 24 leerlingen uit de Maasai gemeenschap, uitgedost in schooluniform.  en keurig zittend aan hun tafeltjes. Noodgedwongen, werd de refter gedeeld, om twee nodige klasjes in te richten. Een volgende lesuur dient zich aan, literacy.  Ik ga voorlezen, Crow and Magpie: A Story of Friendship, een verhaal over anders zijn, en vrienden worden. Je kan een speld horen vallen in het klaslokaal, mijn publiek betrokken en geboeid. Ik neem dan ook het grote applaus, dankbaar in ontvangst. Later besluit ik de leesboekjes, onder handen te nemen, boekjes te ordenen, verloren pagina's naar het juiste boekje te leiden en boekjes te herstellen. Spontaan komen enkele leerlingen me helpen, ik vraag me af of ze stiekem dromen van een grote bibliotheek, misschien enkelen dan toch.

Samen met lerares Marion heb ik lunchpauze, en deel ik in de maaltijden, die dagelijks op school geserveerd worden. Vandaag staan rijst, linzen en witte kool op het menu. We praten honderduit over de ontwikkeling en het leren van kinderen, de Maasai gemeenschap en de moeilijkheden van de gezinnen.

Na een lesuurtje, verkeersopvoeding en godsdienst, gaan we creatief zijn met kralen. Sieraden maken en dragen, hebben een belangrijke plaats in de Maasai cultuur. Niet iedereen heeft kralen en draad, ook bonen, andere peulvruchten en stukjes sinaasappelschil worden aan elkaar geregen.

De schooldag eindigt voor deze kinderen rond 16 uur. Twee ritten met het schoolbusje, brengen heel wat leerlingen naar huis, creatief worden ze in het schoolbusje gepuzzeld.  Enkelingen stappen, enkele kilometers naar huis. Tussen de twee ritten, werkt lerares Marion een leerling bij met wiskunde. Na een bezoek aan haar kerkgemeenschap, zal lerares Marion, zich terugtrekken in het lerarenverblijf, zij woont immers op school.