Leven langs C57: deel 4

15 mei 2023 - Narok, Kenia

Een puffende Matatu, voorbij een grazende koe, die zich balanceert op de hoge zijberm. Naast C57, is de handel gevarieerd, een stapel gekleurde matrassen, naast al even kleurige gas bidons.

Een vogel rust op een paaltje in het veld,en het vertrek van enkele ezels is nakend. Een safari ,als een film over het leven in harmonie met de natuur. Bewegingen tussen mens ,dier en landbouw, hier en daar geholpen door een enkele John Deere.

We hobbelen een zandweg op, onze volgende stopplaats. Het geeft ons moed, wanneer een traditioneel geklede Maasai vrouw,elegant de Matatu instapt. Ze is vergezeld van een Maasai man, roze shuka en rungu.    De Maasai man blijft me aanstaren. Even verderop, ligt een boda boda bestuurder, gemakkelijk, en languit op zijn motorfiets. Voor de Kisiriri Secundary School, een vrouw met een grote stok,loopt  achteraan een ezel. Ik vermoed dat deze ezel,af en toe de vrouw wil zijn. Mensen leven met,de voeten op de aarde, langs C57.

Kerken sieren het landschap,de een al mooier dan de andere. Bouwvakkers bouwen een huis,steunend en pratend op hun spade. Hier zegevierd de creativiteit in de bouw, en niet de bouw aanvragen.

Maasai girls school, lees ik even later, en weet nu wel zeker dat we snel op onze bestemming zullen zijn.

Safari

Swahili, voor reis.

Shuka

Maasai dragen over hun naakte lichaam, twee doeken (Shuka),die over de schouders worden geknoopt.

Rungu

Houten werpstok,traditioneel gebruikt voor oorlogsvoering en jacht.