Building Hope Academy: deel 1

15 mei 2023 - Narok, Kenia

Aangekomen in Narok Bus Terminus, nemen we plaats in de taxi, van een zeer gewillige taxi chauffeur. Zandweg, na zandweg, brengt ons naar de essentie, een desolate plek. Natuur staat hier centraal, en Maasai  gemeenschappen, geven er kleur aan.

In de verte zien we de ingang van Building Hope Academy, gebouwd op de de Loita Plains. Modeste schoolgebouwen rijzen op, in een vlak landschap. Het is droog in Maasai land, de oranje kleibodem gebarsten. Het regenseizoen heeft hier slechts, af en toe, het hoogste woord.

We worden verwelkomd door David Ole Nkuito. Hij is heel aanwezig op school vandaag, hij overziet de constructie van een nieuwe computerklas. We wandelen richting guesthouse, hier zullen we de komende twee dagen, onze intrek nemen. Comfort is wat we zien, 4 dubbele slaapkamers, mooie houten bedden voorzien van muggennetten, 2 badkamers, ruime keuken, eetplaats en comfortabel salon. Schilderijen met Afrikaanse taferelen sieren de muren, leeuwen, giraffen, olifanten en het dagelijks leven in de Maasai gemeenschap.

Op het terras van het guesthouse, maken we verder kennis met deze integere man. Zijn Australische echtgenote en zoon, zijn op dit moment in Australië. Onze gastheer groeit op tussen zeventien broers en zussen in Maasai land. De Maasai man heeft dan ook meerdere vrouwen, en verder een heel groot uitgestrekt land. Onze gastheer groeit op in armoede, in een traditionele gemeenschap. Dit inspireert hem, om op de 17 are land van zijn vader, een school op te starten. Dit voor zijn eigen gemeenschap.  De verandering van semi-nomadische gemeenschappen, naar meer permanente nederzettingen, noodzaken extra infrastructuur voor kleuter- en lager onderwijs.

We worden, door onze gastheer, rondgeleid in de school. Onze eerste stop, een grote palissanderboom, de thuis van een kolonie wever vogels. De vele nestjes waaien in de zon, en er wordt onder luid gezang geweven.

De twee eerste klassen starten in 2013. Vandaag zijn er 8 klassen, en dit sinds 2016. Zo'n 85 % van de kinderen in Kenia, loopt school in het lager onderwijs. Er wordt in Building Hope Academy, les gegeven in het Engels en Swahili.  Sinds 2003 is het verplicht gratis onderwijs ingevoerd, leerlingen betalen wel, boeken, uniform en schrijfgerei. We kunnen ons niet ontdoen van de indruk, dat er heel ijverig gewerkt wordt.

Onze gastheer nodigt ons uit voor een traditionele Afrikaanse lunch in een lokaal restaurant. Even verder op het terrein, hebben we de gelegenheid om de African Curios and Souvenirs Shop te bezoeken.

Na onze terugkeer, doen we het rustig aan in het guesthouse,  wanneer onze gastheer, een volgend plan heeft.

Loita Plains

De Loita- vlaktes, zijn de savanne, in de zuidelijke Great Rift Valley. De vlakten en de Loita heuvels, zijn sinds de 19de eeuw, het grondgebied van de Maasai volkeren.