Lucky Summer: deel 1

27 april 2023 - Nairobi, Kenia

Donderdag,27 april 2023

Ik heb me voorgenomen, speciale mensen te ontmoeten, die speciale dingen doen, en het verschil maken voor anderen.  Via het platform, Couchsurfing, kom ik in contact met mijn gastvrouw Karani. Karani is directrice van een school, voor kinderen, die omwille van diverse redenen, de weg naar het onderwijs niet vinden. Doormiddel van onderwijs, de cirkel van de generatiearmoede doorbreken. Graag had ik alles te weten gekomen over het project, dat onderdeel is van een NGO (Non Governmental Organisation).

Mijn voornemen, om samen te reizen met Becky, heb ik noodgedwongen herzien.  Karani, kan maar 1 slaapplaats voorzien. Ik maak mijn intentie, om alleen te reizen, bekent.  Dit is buiten Mama gerekend, zij vindt dit nu helemaal geen goed idee. Zij stelt dan ook, met veel ´tamtam´ haar veto. Een van de obstakels is tribalisme. De gemiddelde Keniaan, is meer dan gemiddeld, vooringenomen. Toenadering en contacten met Kenianen behorende tot een andere clan, zijn niet vanzelfsprekend. Men voelt zich veilig in de eigen clan.

Ik deel, alle opgevraagde informatie, over mijn gastvrouw in Nairobi. Volledige naam, adres en telefoonnummer. Het telefoonnummer, dat Mama, prompt zal opbellen. Ze uit, toch wel op een eerder ongepaste manier, haar ongenoegen. Verder onderwerpt ze mijn gastvrouw aan een heuse verhoring. Mijn besluit staat vast, ik ga, met of zonder zegen van Mama.

Isaac vergezelt me daags later, naar de Shuttle, een luxe matatu. Uiteraard is dit extra reisgemak, voor mij overbodig. Maar dit is de enige toegeving, die ik bereid ben te doen. Ik heb het traject Nairobi-Nakuru al afgelegd, maar wordt toch opnieuw overvallen, door een gevoel van nederigheid. De Olijf-Bavianen, hoog verstopt in de bomen, die zie ik vandaag niet.

Een drietal uur later arriveer ik, met mijn kleine rugzak, in het busstation van Nairobi. Ik herken Karani onmiddellijk, en onze eerste ontmoeting is hartelijk. We reizen samen verder in een matatu, die ons naar Lucky Summer zal brengen. Lucky summer, een woonwijk, ongeveer 11km ten noordoosten van Nairobi. Een buitenwijk van Nairobi, waar inwoners met een laag inkomen wonen.

Tribalism

Kenia is een tribale samenleving, maatschappelijke organisaties zijn op basis van kleine sociale groepen (clan, dorp, stam), verwantschap speelt een belangrijke rol. Er leven ruim 40 etnische groepen in Kenia. De grootste groep is de  Kikuyu, bovendien de meest invloedrijkste in de Keniaanse samenleving. Mijn Afrikaanse familie behoort tot een minderheidsgroep, Kisii. De meest bekende etnische groep, is ongetwijfeld de Maasai. Volgens sommige analisten, zijn tribale spanningen, meer het gevolg van economische ongelijkheid.  Ze stellen dat er maar twee stammen zijn, de rijken en de armen.