Vlucht KL565 (Amsterdam-Nairobi (Kenia))

4 april 2023 - Nairobi, Kenia

Dinsdag, 4 april 2023

Vlucht KL565 naar Nairobi (Kenia)

Een korte vlucht (25 minuten) brengt me van Brussels Airport naar Schiphol Airport. Vlucht KL565, is goed voor 6561 Km en ongeveer 7,5u vlieguren. De vliegroute neemt ons, via Oost-Europa, naar het Afrikaanse continent. Egypte, Soedan en Ethiopie en mijn eindbestemming Nairobi, de hoofdstad van Kenia.

De passagiers, een allegaartje, met een mooie vertegenwoordiging Afrikaanse moslims. Ik kan me niet ontdoen van de indruk dat, Ramadan, het ideale reismoment is. Er zijn dan ook in Afrika een 19-tal landen met Islam als religie van de meerderheid. 1/3 van de totale moslimbevolking in de wereld is te vinden in Afrika. Kenia, 1 van de 54 Afrikaanse landen, waar christenen de meerderheid uitmaken.

Even na 22u, maken de wielen van de Boeing 777-200, contact met de landingsbaan. Mijn eerste stappen op het Afrikaanse continent, zet ik in de luchthaven. Jomo Kenyatta International Airport in Nairobi. Genoemd naar de eerste president van Kenia, Jomo Kenyatta (1964-1978), en 1 van de 2 internationale luchthavens, Moi International Airport, bevind zich in Mombassa (Oostkust).

Er is geen ontkomen aan, we komen er niet in zonder COVID-19 certificaat. Verder naar de immigratiedienst, ik sta klaar met paspoort en visum.  Wachten, wachten en nog eens wachten. Nooit eerder heb ik, een 'mensen rij', zien bewegen van links naar rechts. Ik ben moe en ik kan enkel hopen dat, 'de mensen rij', vooruitgaat.

Het contact met de immigratieambtenaar, ik ben moe en weinig gefocust, Ik slaag er dan ook niet in, de instructies volledig te registreren. Foto's nemen, eindeloos vingerafdrukken.  Ik kon het niet laten, en heb zelfs mijn tenen aangeboden. Met een giechel, brede glimlach, en stempel van de immigratieambtenaar, ga ik verder naar de bagagecarrousel.

Mijn bagage, fluo gele 'flight bag', verlicht op dit late uur de ruimte. Ik hoop morgenvroeg, het licht, van de Afrikaanse zon, te ontmoeten.