Gastvrouw Shantal

4 april 2023 - Nairobi, Kenia

Dinsdag, 4 april 2023

Gastvrouw Shantal staat me op te wachten, aan de uitgang van de luchthaven. Het plan was een aansluitende afreis naar Nakuru (ongeveer 160 km, reistijd ongeveer 3,5u), Omwille van het late uur, besluit ik bij haar te overnachten en de volgende dag, af te reizen naar Nakuru.

Ik doe een poging om bij de eerst ATM (automated teller machine), lokaal geld (Kes) af te halen. Ik slaag erin om op de eerste dag mijn Mastercard te blokkeren. Ik ben in de greep van de vermoeidheid. Maar goed dat ik me de 20 Euro cash herinner, die ik nonchalant in mijn rugzak had gestoken. Ongeveer 2700Kes, waarvan 1000Kes (7 Euro) betaald voor de taxi rit, naar de studenten accommodatie in de onmiddellijke omgeving van de 'Catholic University of Eastern Africa. Shantal, een studente psychologie. Een eenvoudige studentenkamer, met stromend water. Een koude douche, met enige moeite kan ik eraan toegeven. Na heel wat gebabbel, valt het doek over mijn eerste avond in Nairobi.

Ik word gewekt door het gekraai van een haan. Langzaam, komt mijn tweede dag op gang. Het wordt er een van over en weer rennen. Mijn eerste Afrikaanse simkaart wordt geregeld. De winkel van de grootste provider Safaricom, is drukbezocht en levendig. Een Afrikaan en een mobiel telefoon, gaan hand in hand. Ik beschik nu over een locale simkaart, bovendien heb ik nu een mobiele portemonnee, en die noemt M-pesa.

Ik neem afscheid van Shantal en ga aan boord van de Matatu, die me in enkele uren, naar Nakuru zal brengen. Even later merk ik dat de aangerekende vergoedingen en gift, door haar overgeschreven, toch wel heel genereus waren. Het blijft toch een levendig misverstand, dat bewoners van de 'andere wereld', allemaal beschikken over een dikke portemonnee, en deze gretig gebruikt mag worden. Ik hou er toch wel een wrang gevoel aan over.

M-Pesa

M-Pesa is een mobiele bankdienst, die het voor gebruikers mogelijk maakt geld te ontvangen en te betalen, doormiddel van hun mobiele telefoon.  Safaricom, de grootste mobiele telefoon operator in Kenya, lanceerde M-Pesa in 2007.

Matatu

De meeste mensen in Kenya bezitten geen eigen voertuig. De matatu is een populaire manier van openbaar Vervoer. Matatus transporteren mensen en goederen, van een plaats naar de andere. Ze zijn gekend voor gevarieerde uitvoeringen en luide muziek. Matatu betekent in het Swahili 'drie', die gaat terug naar de '3 pennies', die betaald werden door de passagiers, op het moment dat de industrie startte in de jaren 70.

1. Jean Van Geldorp:
    1 mei 2023
    Alez, het avontuur is begonnen. Hou het veilig. Gr. uit Deurne
  2. Eerste stappen op het Afrikaanse continent:
    2 mei 2023
    Dank je wel Nonkel Jean & Tante Liliane, ik stel het wel en voel me gelukkig hier.
    Zorg goed voor mekaar!