Nakuru

5 april 2023 - Nakuru, Kenia

Woensdag, 5 april 2023

Een matatu zal me in ongeveer 3u30, van Nairobi (hoofdstad) naar Nakuru brengen. Nakuru situeert zich ongeveer 160 km, ten westen van Nairobi. Nakuru is de 4de grootste stad (ongeveer 400000 inwoners). De Masai noemden deze stad en-akuru, wat wervelende stof betekent. Onderweg, vraag ik me af, of ik wel echt een aap zag, aan de kant van de rijbaan. Ik kijk achterom, en zie een grote groep Olijf Bavianen.

Het is donker, wanneer de matatu stopt bij section 58. Ik word omsingeld door motorfietsen en motorrijders (Bodaboda). Ik vraag me af, of het een grapje is van de motorrijder, wanneer hij me uitnodigt om plaats te nemen achterop. Mijn gastvrouw komt aangelopen, en wat ik dacht dat niet ging gebeuren, gebeurt. We stappen achterop de motorfiets, mijn gastvrouw balanceert mijn bagage handig achterop.

Masai

De Maasai zijn een grotendeels nomadisch volk in Oost-Afrika, voornamelijk woonachtig in Kenia en Tanzania. De Maasai slaagden erin om, ondanks de groeiende moderne civilisatie, hun eeuwenoude tradities te bewaren.

Bodaboda

Of fietstaxi, een fiets waarop een extra luxe zitje is geplaatst. Het is een populair vervoersmiddel. De laatste jaren zijn aan de vloot fietsen, motorfietsen toegevoegd.

1. Ria:
    4 mei 2023