Lake Naivasha : deel 1

24 april 2023 - Naivasha, Kenia

Maandag,24 april 2023

Een Tuktuk, brengt ons naar het centrum van Nakuru. Het epicentrum van geuren, kleuren en beweging. Becky en ik, bewegen ons soepel en kordaat, naar het Matatu busstation.

We hebben ons handig ingepast in de Matatu, met bestemming Naivasha. Het vertrek laat op zich wachten, wanneer de laatste passagiers worden geronseld. We zijn onderweg, en gaan een 70-tal km afleggen. De reistijd ongeveer 1,5u, maar hier in Afrika, kan de reistijd heel variabel zijn. Ik heb zowaar een plaats aan het raam, en kijk ernaar uit, de heerlijke Afrikaanse wind, op mijn gezicht te voelen.

Wanneer we de stad verlaten, komt de natuur ons tegemoet. Verschillende bomen, ik herken er slechts 1, de  Accacia boom. Ik geef toe aan gevoelens van nederigheid, en ben dankbaar, om deze elegante boom, in al zijn pracht te kunnen aanschouwen.

De eerste wilde dieren, zie ik vanuit het kleine raampje in de Matatu. Grazende zebra's, groepen bavianen, een kudde gracieuze impala's bewegen zich in alle tinten groen. Herders, hoeden met precisie, de kuddes schapen, koeien en geiten.

We komen aan in het centrum van Naivasha, een kleinere stad (ongeveer 200000 inwoners), en is gelegen aan het Naivasha Meer. De kleine, drukke stad, is de woonplaats voor vele migranten arbeiders, die werkzaam zijn, in de Lake Naivasha bloemensierteelt industrie.

Tegen alle verwachting in, is onze logeerplaats verder dan gedacht. Na de Matatu, met drie op een motorfiets (Bodaboda), en deze actie wordt door niemand in vraag gesteld.

Even na de middag, arriveren we in het Triple Eden Resort.  Een rustige, groene plek, slechts enkele gasten, omwille van het regenseizoen. Iedere kamer herkenbaar met een toegewezen dier. Kamer 33, onze kamer, het luipaard. Een eenvoudige kamer, met twee comfortabele bedden.

We doen het rustig aan, en bestellen twee verzorgde maaltijden. Geen ugali of rijst vandaag, vandaag kiezen we frietjes. Het is Becky, meer dan gegund, dagelijks bereid zij de maaltijden voor de familie.

Met zicht op het Lake Naivasha, sluiten we de dag af.

Tuktuk

Ook auto rickshaws, is een driewielige motorfiets (Type Piaggo), goedkoper dan een taxi. Een populair transportmiddel, voor een Tuktuk ritje naar het centrum van Nakuru wordt 60 Kes betaald (40 Eurocent).

Ugali

Ugali is als een pap maar veel steviger, gemaakt van wit maismeel. Het is het hoofdvoedsel van de inheemse bevolking van Oost-Afrika.

Acaciaboom

De acaciaboom domineert het Afrikaanse landschap. De bomen hebben een paddenstoelen vorm en kunnen tot 8 meter hoogte bereiken. De giraffe voedt zich bij voorkeur aan de bladeren van de acaciaboom.

Kes

Keniaanse shilling is het betaalmiddel in Kenia. (1 euro = ongeveer 150 Kes)

1. Jean Van Geldorp:
    1 mei 2023
    TOP !!!
  2. Ria:
    4 mei 2023
    Het Afrikaans landschap, heel mooi beschreven